h

SP: orionis overtreedt de bijstandswet

18 januari 2014

SP: orionis overtreedt de bijstandswet

Voor SP Middelburg en Vlissingen is de maat vol nu er nog steeds signalen binnen komen dat Orionis (de gecombineerde Sociale Dienst, Sociale Werkvoorziening en kredietbank van de drie Walcherse gemeenten) niet duidelijk maakt aan mensen in de WWB dat ze beroep aan kunnen tekenen tegen hun trajectplan.

Daarom hebben zij een brief naar het dagelijks bestuur van Orionis gestuurd waarin zij eisen dat, uiterlijk 1 februari 2014, alle klanten van Orionis in het bezit zijn van de wettelijk vereiste beschikking.

In de kamerstukken over de WWB staat letterlijk dat: "de concrete invulling van de verplichtingen zoveel mogelijk wordt afgestemd op het individu en door B&W in een beschikking moet worden gespecificeerd".

SP Middelburg voorzitter Petroesjka Sterk: “ In juni heeft SP Vlissingen al een zwartboek over de chaos bij Orionis aan staatssecretaris Jetta Kleinsma overhandigd. Kennelijk moet er veel meer druk op de ketel om het bestuur van Orionis tot verandering aan te zetten. Als onze vragen hierover voor 1 februari aanstaande geen concreet resultaat hebben opgeleverd, dan kaarten we dit landelijk aan, we zijn helemaal klaar met dit wanbeleid”.

Tijdens de themabijeenkomst van het FNV op 28 november 2013 is dit onderwerp al aan bod geweest. De drie verantwoordelijke wethouders waren hierbij aanwezig en beaamden dat er een beschikking zou moeten zijn. De situatie is helemaal onwenselijk omdat de cliënten er in het trajectplan op gewezen worden dat het niet meewerken aan de uitvoering van het trajectplan gevolgen kan hebben voor de uitkering.

Sterk: “We begrijpen dat de fusie en reorganisatie de nodige rompslomp met zich mee brengt maar verwachten op z´n minst dat er aan de wettelijke verplichtingen voldaan wordt. Het is toch niet meer uit te leggen dat er na het uitkomen van het zwartboek, een verontruste Walcherse raadsvergadering en een zeer kritisch FNV rapport in juni 2013, nog niets is veranderd."

"De gemeenteraden zullen hier ook geen genoegen meer mee kunnen nemen, zij hebben immers een controlerende taak. Die taak wordt bemoeilijkt door de sfeer bij Orionis, wij zijn afgelopen 3 jaar minstens 10 keer op de werkvloer geweest en zijn zeer geschrokken van het enorme wantrouwen tegenover de organisatie. Met een caseload van 200 klanten per klantmanager gaan er teveel dingen mis en wordt het wantrouwen groter. Dat moet echt verbeteren.”

 

Reacties

Zo is er ook geen duidelijkheid (vooral voor ouderen) wanneer ze de sociaal culturele bijdrage en de chronisch zieken en gehandicapten bijdrage nu zélf opnieuw moeten aanvragen of dat deze automatisch gestort wordt. In 2012 werden de bijdragen automatisch gestort, toen ik voor mijn moeder van 80 vroeg wanneer de bijdragen gestort zoyden worden in 2013? werd mij te kennen gegeven dat dit weer opnieuw moest worden aangevraagd. ik heb dit voor haar gedaan naar toen ik vroeg of de ocerife ouderen die dit niet wisten hiervan op de hoogte gebracht waren was het antwoord"nee". vervolgens vroeg ik of ze dan de uitkering mis zouden lopen was het antwoord"ja". Ook moest ik in 2014 maar bellen of het nu weer wel automatisch ging of dat je het wederom opnieuw moet aanvragen. Zelf wist men dit nog niet?? Te gek voor woorden voor ouderen die zo hun tegemoetkoming (waar ze recht op hebben) mis lopen!!

U heeft het over 200 klanten per trajectbegeleider, maar heeft u enig idee hoe het er op de administratie uitzeiet.
6 vast medewerkers en op dit moment en 7 flexwerkers (uitzendkrachten en boventalligen) en nog op zoek naar 1 extra uitzendkracht. Wanneer de administratie het met de vaste medewerkers moet redden komt het neer op 600 a 700 klanten per medewerker. Bij een vergelijkbare sociale dienst werken ze op een uitkeringsadministratie met ongeveer 200 klanten per medewerker, en doen ze vaak alleen de uitkeringsadministratie, terwijl bij Orionis de medewerkers ook de debiteurenadministratie en de toekenning bijzondere bijstand dienen te doen.

Trajectplannen bij Orionis Walcheren, een lachertje.
Nooit wat van gezien. Eigen wil om je te ontwikkelen wordt keihard tegen gegaan. Tenzij je een vriendje ben van het management of directie. Dan kan opeens alles weer. Heel dat Orionis Walcheren B.V. teleurstellend zonder meer.

Reactie toevoegen

U bent hier