SP wil einde Dwangarbeid!

5 maart 2013

SP wil einde Dwangarbeid!

De SP Vlissingen wil dat er een einde komt aan de dwangarbeid die de laatste jaren uitgevoerd wordt door mensen met een bijstandsuitkering.
"Het is je bijna niet voor stellen dat mensen, in een beschaafd land als Nederland, jarenlang door de overheid gedwongen worden te werken onder het minimum loon. Toch is het zo!" Zegt fractievoorzitter Sem Stroosnijder van de SP Vlissingen. Het is volgens de SP niet te rijmen dat er dagelijks mensen ontslagen worden bij hun reguliere werk en vervolgens hetzelfde of soortgelijk werk uit moeten voeren voor een bijstandsuitkering, dat is een vorm van concurrentievervalsing. Om deze en andere wantoestanden bij Orionis aan te pakken dient de SP donderdag 7 Maart opnieuw een motie in. Met deze motie wordt het voor Orionis onmogelijk om mensen concurrerend werk uit te laten voeren onder het minimumloon.

Naast de klachten over de gedwongen arbeid zijn er bij de SP ook tientallen klachten over arbeidsomstandigheden bekend. "Het werk is vaak eentonig en uitzichtloos en is soms zelfs ongezond en gevaarlijk. Daarnaast is er sprake van intimidatie door leidinggevende, werknemers worden bijvoorbeeld regelmatig gedreigd met korting op hun uitkering", aldus Sem Stroosnijder. "Deze mensen lopen dus arbeidsrisico, ze kunnen bijvoorbeeld betrokken raken bij een ernstig ongeval, zonder dat hier directe compensatie in de vorm van een wettelijk minimumloon tegenover staat. Dat ongevallen in een klein hoekje schuilen bleek al eerder op de afdeling houtbewerking".