‘Polenboot’ verlaat haven van Vlissingen,de SP fractie vraagt de wethouder om opheldering

11 april 2011

Het hotelschip voor arbeidsmigranten, bijgenaamd ‘de Polenboot’, heeft de Vlissingse haven verlaten. Scaramouche Hotelships, de uitbater van het schip, wil niet zeggen waar het schip naartoe is.Woordvoerder Gerard van Wijngaarden laat weten dat het schip, mede door de bijnaam Polenboot, in de media in een dusdanig slecht daglicht is komen te staan dat het bedrijf daar geen mensen meer wilde huisvesten.

Het schip lag sinds eind september 2010 in de binnenhaven van Vlissingen. Het was de bedoeling om 136 arbeidsmigranten, voornamelijk Polen, op de boot te huisvesten.

Het schip zou twee tot vijf jaar in Vlissingen blijven liggen. In die periode zou de gemeente bekijken welke andere opties er waren om arbeidsmigranten onder te brengen. Vlissingen wilde de arbeidsmigranten buiten het stadscentrum laten wonen. Nu wonen ze vaak in het centrum met te veel mensen in te kleine woningen. Buurtbewoners klaagden over overlast

1) Was het college hiervan op de hoogte? Zo ja, wat heeft het college eraan gedaan om de boot hier te houden?
2) In de B&W nota over het vaststellen uitvoeringsprogramma integrale sociale veiligheid 2011 staat dat er dit jaar nog “een forse toename van arbeidsmigranten uit Oost-Europese landen verwacht wordt”, waar gaan die mensen gehuisvest worden?
3) Er worden ook nu nog steeds panden opgekocht door huisjesmelkers. Wanneer gaat het college hier een halt toe roepen?