'Opstand in Zeeland' (Column van Henk van Gerven van 15 februari 2009)

15 februari 2009

'Opstand in Zeeland' (Column van Henk van Gerven van 15 februari 2009)

‘De gehele dag staat een ambulance bij zomerhuisje 31’. Aldus een ironisch artikel in de Provinciale Zeeuwse Courant van 10 februari jongstleden. De ambulance is daar geplaatst op bevel van minister Klink. Hij staat daar om ervoor te zorgen dat vrouwen in barensnood tijdig het ziekenhuis in Goes kunnen bereiken. Probleem is echter dat op de kop van Walcheren in Domburg slechts maximaal 20 vrouwen per jaar bevallen. Dat betekent dus duimen draaien voor het ambulancepersoneel.

De standplaats is er gekomen omdat de ziekenhuizen in Goes en Vlissingen willen fuseren. Daardoor dreigt het ziekenhuis in Vlissingen te worden ontmanteld. Als voorschot daarop zijn de gynaecologen per 1 januari naar Goes vertrokken. Met als resultaat drie noodsituaties in 1 week, met een snelwegbevalling op de A58. Baby Rishano maakt het gelukkig goed, maar in Walcheren heeft de verontwaardiging zich meester gemaakt van de Zeeuwen.

Ook bij de verloskundigen, die vanwege de veiligheid gepleit hebben voor een vaste ambulance bij het ziekenhuis in Vlissingen. Daar hebben ze inmiddels uit nood geboren een geboortecentrum geopend waar 400-500 vrouwen per jaar kunnen bevallen. Klinkt denkt echter in systemen. Omdat de aanrijtijden naar het ziekenhuis in de kop van Walcheren het langste zijn, moet dáár de ambulance staan.

Als zogenaamd systeemminister roept hij steeds: “Ik ben niet verantwoordelijk voor individuele instellingen, ik ben verantwoordelijk voor het algehele systeem.” Daarom accepteert hij faillissementen van zorginstellingen en het verdwijnen van het ziekenhuis uit Vlissingen.

Voor Walcheren betekent dit dat het, wat hem betreft, voldoende is als mensen binnen 45 minuten in het ziekenhuis in Goes kunnen zijn. Hij vervangt het ziekenhuis door een ambulance. Het aantal thuisbevallingen op Walcheren neemt daardoor in snel tempo af en nieuwe snelwegbevallingen of erger liggen op de loer.

Inmiddels komen de Zeeuwen in opstand. Op 31 januari was er in Vlissingen een indrukwekkende, waardige demonstratie waar 3500 mensen aan deelnamen, en 220 personeelsleden hebben op een besloten bijeenkomst bij het provinciaal bestuur geklaagd over intimidatiepraktijken en de afbraak van het ziekenhuis.

Zeeuwen zijn doorgaans gezagsgetrouw. Als ze in opstand komen is er echt iets aan de hand. De Zeeuwen zullen niet accepteren dat de elite hun zorg afbreekt.