Vragen over banenverlies Zorgstroom

3 november 2008

Vragen over banenverlies Zorgstroom

Bij thuiszorgorganisatie Zorgstroom staan 1100 banen op de tocht. Dat komt door de nieuwe aanbesteding van huishoudelijke hulp in gemeenten boven de Westerschelde.

De SP-fractie heeft hier de volgende vragen over:
1. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is op 1 januari 2007 ingevoerd. Vanaf dat moment zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de aanbesteding van de huishoudelijke zorg. Thuiszorg door de aanbesteding in financiële problemen komt, met als gevolg bezuinigingsmaatregelen die ten koste van personeel en cliënten gaan. Nu luidt Zorgstroom de noodklok. Deelt het college de mening van de SP-fractie dat de aanbesteding tot onaanvaardbare gevolgen voor de instelling en patiënten/cliënten gaan leiden?

2. Kan het college aangeven wat de huidige, financiële stand van zaken bij ZorgStroom is?

3. Indien Zorgstroom zou stoppen met het bieden van thuiszorg, raken cliënten die daar gebruik van moeten maken, de voor hun vertrouwde “gezichten” – die over adequate kennis van de problematiek van de cliënt beschikken – kwijt. De SP-fractie vindt dit een zorgelijk vooruitzicht, mede gezien in het licht dat al in 2007 veel cliënten hun vertrouwde thuiszorgmedewerker zijn kwijtgeraakt. Deelt het college onze zorg?

4. Is het college bereid om in overleg met deze instelling te treden en alles op alles te zetten, zodat deze instelling door kan blijven gaan met aanbieden van thuiszorg?

5. Is het college bereid om specifiek in overleg te treden met Zorgstroom?
En in dit overleg te bepleiten dat de voorgenomen ontslagen worden teruggedraaid?
Zoniet, heeft het college al nagedacht over hoe de cliënten van Zorgstroom dan geholpen gaan worden en door wie?

6.Is het college met ons van mening dat marktwerking in de zorg ten koste gaat (is gegaan) van werknemer en patiënt/cliënt?

PZC: Klaverblad wil snelle oplossing thuiszorg
PZC: Wethouder ontstemd over actie Zorgstroom