Antwoord vragen over de Mosquito

27 september 2008

Antwoord vragen over de Mosquito

Geachte mevrouw de Roos-Consemulder,
U heeft met betrekking tot de aanschaf en mogelijke plaatsing van Mosquito’s in de
gemeente Vlissingen de volgende vragen gesteld:

1. Wat is de aanleiding om deze anti-hangjongerenapparaten aan te schaffen?
2. Waarom is deze aanschaf niet besproken met de gemeenteraad?
3. Is het college bekend met de irritante eigenschap van een mosquito dat deze geen
onderscheid maakt tussen een “hangjongere” en een “normale” jongere, met andere
woorden: iedere jongere heeft er last van?
4. Waarom schaft het college twee van deze apparaten aan, als nog niet duidelijk is of
en waar deze apparaten gaan worden ingezet?
5. Welke kosten zijn er aan de aanschaf verbonden?
6. Is het college met ons van mening dat een eventueel probleem met “hangjongeren”
beter opgelost kan worden door de inzet van jongerenwerk?
7. Is het college met ons van mening dat jongeren ook mensen zijn en derhalve recht
hebben op een menswaardige behandeling?

Hierbij antwoorden wij u als volgt:

1. In Vlissingen zetten we integraal in op een brede aanpak van jongerenoverlast, samen met onze partners: politie, OM, Bureau HALT, jeugdhulpverlening, corporaties, bedrijfsleven, bewoners, etc.
Uitgangspunt is dat de jeugd zich in de openbare ruimte mag begeven als ze zich normaal gedraagt. Op een aantal locaties in de stad zijn echter specifieke plekken (dicht bij woningen) waar jeugd vooral in de avonduren en 's nachts ernstige overlast veroorzaakt. Dit tot grote ergernis van de bewoners. Als sluitstuk van de overlastaanpak willen we op die plekken de Mosquito kunnen inzetten.

2. Het betreft een uitvoeringsregel die door het college is vastgesteld.

3. De Mosquito kan alleen geplaatst worden binnen een PIT-gebied waar sprake is van ernstige overlast door een overlastgevende groep kwalificatie Shortlistmethode van de politie).

4. De gemeente wil voorkomen dat er een “wildgroei” ontstaat van Mosquito’s in de stad. Uit de ervaringen binnen andere steden, zoals Utrecht en Rotterdam, blijkt echter niet dat deze te maken hebben met een buitengewoon snelle groei van het gebruik van Mosquito’s en een ongewenst gebruik ervan. Omdat de Gemeente Vlissingen een grote verantwoordelijkheid heeft met betrekking tot de vermindering van jeugdoverlast en dit ook als een van haar speerpunten heeft benoemd binnen haar beleid, kunnen en willen wij een dergelijk middel niet uitsluiten. Om de inzet van de Mosquito een plek te geven binnen het gemeentelijk uitvoeringsbeleid, willen wij de regie over de inzet van de Mosquito in eigen handen te houden. De gemeente zal daarom twee Mosquito’s aanschaffen.

5. De kosten van één Mosquito bedraagt Euro 1.500,--, inclusief plaatsingskosten. In de dekking van de uitgaven is binnen de reguliere begroting 2008 voorzien.

6. Om oplossing voor de acute overlast te bewerkstelligen zijn voor deze doelgroep verschillende PIT projecten gestart, die gericht zijn op het voorkomen van uitval van jongeren en op de aanpak van jongerenoverlast. Binnen deze PIT’s worden verschillende inspanningen geleverd op het gebied van jeugdoverlast. Het jongerenwerk speelt in deze aanpak een belangrijke rol. In alle PIT’s is stichting Palladium zeer actief betrokken.

7. De inzet van Mosquito’s is getoets aan het EVRM (Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens). Het is voor gemeenten mogelijk om Mosquito ’s te plaatsen. Om te voldoen aan het EVRM moet hierover door de gemeente wel een besluit genomen worden. In het besluit moet staan dat de Mosquito’s worden geplaatst in het belang van de handhaving van de openbare orde.