Petitie tegen zorgconcentratie verloskunde en kindergeneeskunde

17 januari 2007

Petitie tegen zorgconcentratie verloskunde en kindergeneeskunde

In de afgelopen tijd zijn er in totaal al ruim 4.000 handtekeningen verzameld tegen de concentratie van verloskunde en kindergeneeskunde in het ziekenhuis in Goes.

Woensdag en donderdag gaat Trix de Roos, fractievoorzitter van de SP Vlissingen extra handtekeningen ophalen in haar woonplaats.
De SP streeft naar een algeheel verbod van zorgconcentratie.

Ziekenhuis overtuigt Kamer niet
door Ernst Jan Rozendaal

DEN HAAG - De Tweede Kamer wil de concentratie van verloskunde en kindergeneeskunde in Goes blokkeren. Dan zullen thuisbevallingen op heel Walcheren mogelijk blijven.
Vandaag en morgen praat de Kamer met minister Hoogervorst (VVD) over de begroting van Volksgezondheid. Aanvankelijk zou dat in december gebeuren, maar vanwege de dreigende kabinetscrisis werd het debat uitgesteld.

Toen al wilden CDA, PvdA en SP zich hard maken voor het behoud van thuisbevallingen op Walcheren. Nu zijn ze nog stelliger in hun verzet tegen het voornemen van de Oosterscheldeziekenhuizen en het Ziekenhuis Walcheren om de afdelingen gynaecologie en kindergeneeskunde in Goes te concentreren.

Bereikbaarheid

Volgens CDA-Kamerlid Omtzigt gaat dat ten koste van de bereikbaarheid van spoedeisende hulp. Hij wil daarom dat Hoogervorst morgen garandeert dat de concentratie niet doorgaat. Doet Hoogervorst dat niet, dan dienen CDA en PvdA een motie in om dat af te dwingen. ,,De minister moet die uitvoeren'', zegt Omtzigt. ,,Hij kan de ziekenhuizen op basis van de Wet Toelating Zorginstellingen een aanwijzing geven.“

De SP zal de motie, waaraan CDA en PvdA gisteren de laatste hand legden, vrijwel zeker aan een meerderheid helpen.

SP-Kamerlid Kant heeft aangekondigd ook met voorstellen te komen om de ’verschraling van de zorg in de regio’ tegen te gaan en concentraties van ziekenhuisafdelingen te verbieden. Ze noemt de plannen van Goes en Vlissingen als voorbeeld.

Omtzigt: ,,Ik zou eerlijk gezegd niet weten welke fractie tegen deze motie durft te stemmen.“ Vorige week leek Omtzigt zijn standpunt nog iets te hebben gematigd, nadat zijn fractiegenoten Koppejan, Schermers en hij in Vlissingen hadden gesproken met ziekenhuisbestuurders, gynaecologen, kinderartsen, huisartsen en verloskundigen. Het tegendeel blijkt nu het geval. „We zijn ter plaatse geweest, we hebben met iedereen overlegd en we zijn tot de conclusie gekomen dat het voor de kwaliteit van de zorg op Walcheren van belang is dat Vlissingen een volwaardig ziekenhuis houdt, dus mét een afdeling gynaecologie en kindergeneeskunde.“