Inloop daklozenopvang in gevaar

27 september 2006

Inloop daklozenopvang in gevaar

VLISSINGEN - Als de gemeente Vlissingen geen vaart maakt met het aanvragen van subsidie voor het Witte Huis, dreigt het daklozencentrum tienduizenden euro’s mis te lopen. Extra zuur, omdat het centrum de prijzige inloop al had voorgeschoten.

Sinds kort kent het Witte Huis een inloop: daklozen kunnen vaker terecht in het centrum voor een kopje koffie, een bordje eten en een praatje. Dat kost echter geld. De provincie stelde daar eerder dit jaar 53.000 euro voor beschikbaar. De gemeente Vlissingen moest daar vóór 1 oktober een aanvraag voor indienen. Al vaker tikte de SP-fractie in Vlissingen op de schouders van het college, om op te schieten.

„Maanden heeft ze de tijd gehad en nu is het bijna te laat“, moppert T. de Roos. „Daar zijn mensen het slachtoffer van. Als de gemeente niet snel reageert, verdwijnt het geld in het potje van de algemene reserve en dan zien wij daar nooit iets van terug.“

Het zou niet de eerste keer zijn dat de gemeente Vlissingen subsidie misloopt. Vorig jaar liet ze drie ton aan subsidie voor monumentenrestauraties liggen omdat ze geen aanvraagformulier aan haar plan had toegevoegd. Toen liet Vlissingen een paar Europese miljoenen voor arbeidsprojecten liggen, omdat de overheid het loket eerder dicht trok dan de aanvraag uit Vlissingen binnen was. Later bleef 150.000 euro op het onderwijsministerie liggen, omdat Vlissingen de administratiekosten voor het aanvragen ervan te hoog vond.

Toch is de gemeente heus niet slordig, verweert wethouder sociale zaken E. Walrave zich. „Vlissingen moet gewoon goede afwegingen maken. Ook op ons personeelsbestand moeten wij bezuinigen. We hebben niet meer zoveel mankracht als vroeger.“ Ondanks de waarschuwingen van de SP zegt Walrave nooit door ambtenaren te zijn geattendeerd op de verloopdatum van de subsidieaanvraag voor het Witte Huis. „Ik wist niet dat er een deadline was. Ik ging ervan uit dat het een principiële uitspraak van de provincie was. Een belofte. Dat is jammer, de subsidie zou een welkome aanvulling zijn. Maar ook weer geen cadeautje. Daar zijn voorwaarden aan verbonden.“

De wethouder wil eerst laten uitzoeken of de gemeente niet zelf veel moet bijleggen, en wat de consequenties voor de komende jaren zijn. En dat duurt even. „Vandaar dat we 1 oktober niet zullen halen. Ik hoop dat de provincie ons extra tijd gunt.“

Terecht

Dat weet die nog zo net niet. „Volgens mij is 1 oktober 1 oktober“, stelt gedeputeerde S. van Heukelom. „Ik wil Vlissingen best helpen, maar ik ga ervan uit dat die aanvraag er op tijd ligt. Dat hoop ik. De verontrusting van de SP is terecht.“

Ook bij het Witte Huis hopen ze maar dat Vlissingen op tijd is. Niet in het minst omdat het daklozencentrum het geld voor de inloop zelf al heeft voorgeschoten. Directeur R. Wolf: „We gingen er immers van uit dat we gefinancierd zouden worden. Dat geld is erg goed besteed. Bij de inloop vangen we overdag tien tot vijftien mensen op, die dan normaal gesproken buiten zijn. Daar kunnen ze hun administratie niet op orde brengen, geen uitkering regelen, en geen huis. Bij de inloop komen ze tot rust en kunnen ze wel zaken regelen. Ze komen echt in balans.“

door Wendy van den Hurk {PZC}

SP fractie stelt vragen over nalatigheid college in aanvragen subsidie Witte Huis