Tekst fractie SP n.a.v. voorjaarsnota gemeente Vlissingen

9 juni 2006

Tekst fractie SP n.a.v. voorjaarsnota gemeente Vlissingen

Voorzitter,
Voor ons ligt de voorjaarsnota met in het vooruitzicht alweer grote tekorten.
Tekorten die naar onze mening te wijten zijn aan het beleid van het college, maar zeker ook aan het beleid dat in Den Haag gevoerd wordt.

Eigenlijk moeten wij opdraaien voor het verschuiven van taken vanuit Den Haag naar de gemeente toe, zonder daar voldoende voor gecompenseerd te worden.
Maar goed….hopelijk komt hier volgend jaar een einde aan!
Alweer moeten we dus flink bezuinigen en is er geen ruimte voor nieuw beleid, nee keuzes moeten we maken als het aan de wethouder van financiën ligt.
De PZC meldt ons dat deze Raad moet kiezen tussen een sociale, een toeristische of een economische stad. Volgens de SP hoort er in dit rijtje ook nog een culturele stad.
Wij zijn van mening dat er hieruit geen keuze gemaakt kan worden, het ene aspect kan niet zonder het andere!
raadsleden Trix de Roos-Consemulder en Lian Colijn-Ventevogel

Wij, als SP, vinden dat er een pas op de plaats gemaakt zal moeten worden met het uitvoeren van alle projecten waaraan nog niet begonnen is (of waaraan begonnen is zonder instemming van de Raad!). Eerst de bouwprojecten waar we al aan zijn begonnen afmaken en dat het liefst zonder al teveel franje!
We zullen hier dan ook een motie voor indienen.

Om duidelijkheid te geven over b.v. de Sportboulevard; de SP vindt dat sporten zoveel mogelijk in de eigen wijk moet plaatsvinden. Wij vinden dat voorkomen moet worden dat sportvelden naar de buitenranden van de stad verdwijnen. En wij vinden dan ook dat er beter geinvesteerd kan worden in bestaande accommodaties. Ook hier zullen we een motie voor indienen.

Wij zijn het niet eens met wethouder Verhage die er van overtuigd schijnt te zijn dat wanneer we gaan bouwen het aantal inwoners vanzelf wel zal stijgen
En wat hebben we tenslotte aan een dooie stad met mooie, vooral dure, huizen…… gebouwd voor de leegstand!
Overleg over de 53! moties door Wilma, Trix en Lian

Kortom, wordt het straks een stad zonder festivals, buurthuizen, sport. Een stad zonder jongeren.
Met onze ouderen achter de geraniums en de gehandicapten thuis, omdat ze geen vervoer en geen activiteiten meer kunnen betalen.

Want volgens de wethouder sociale zaken zou er bij de WVG veel geld bezuinigd kunnen worden op de vervoerskosten.
Wanneer dit het geval is zullen wij dat ondersteunen mits er voldoende rekening gehouden wordt met de mensen met een smalle beurs.
Een motie om dit naar draagkracht te doen dienen wij hierbij dan ook in.

Verder zijn wij bezorgd over de inloop in het Witte Huis: zijn hier al gesprekken met de andere gemeentes over geweest? Door vermindering van de rijksbijdrage zijn wij bang dat deze mensen weer op straat terechtkomen en dat zou toch een schande zijn! Om deze schande te voorkomen dienen wij een motie in.

Voorzitter,
Dan de WCT, deze moet en zal er komen als het aan het college en een meerderheid van de Raad ligt.
Ook al gaat dit ten koste van de natuur en het milieu! Zonder garanties dat het, met steeds maar wisselende getallen over het aantal (gegarandeerde) arbeidsplaatsen, ook daadwerkelijk iets voor de Zeeuwen zelf oplevert. We hopen dan ook niet dat het hier weer om het zoveelste prestigeproject gaat.

Voorzitter,
We waarderen de ambitie van dìt en van het vorige college, maar u bent het toch wel met ons eens dat we een veel te grote broek hebben aangetrokken en dat de inwoners hier de dupe van worden.
Mensen die in een uitkeringssituatie zitten, worden gecontroleerd en gestraft als ze iets verkeerd doen, terwijl het college gewoon zijn gang kan gaan. Onbegrijpelijk!

Om nu weeeeer een motie in te dienen, over het eten en drinken op kosten van de inwoners van Vlissingen, evenals een motie over het terugbrengen van 4 naar 3 wethouders, te bezuinigen op de stookkosten, geluid en catering, zal hier erg weinig zin hebben en dat zullen we dan ook niet doen.
Maar we vinden nog steeds dat het college en de raad zelf het goede voorbeeld dienen te geven!
Overleg over 53! moties gemeenteraad

Bezuinigen op softwarelicenties door het gebruik van open source zoals bijvoorbeeld in de gemeente Barneveld is zeer succesvol gebleken. Een motie om de mogelijkheden bij een geleidelijke invoering te onderzoeken dienen wij hierbij dan ook in.

Voorzitter,
Tot slot vinden wij het van groot belang dat de Gemeente Vlissingen, bij taken met een maatschappelijk doel, voor kwaliteit van de dienstverlening hoort te kiezen boven de winst!
Privatisering hiervan leidt tot onnodige prijsstijgingen voor de burger en vermindering van die kwaliteit.

Voorzitter,
Met angst en beven wachten we op de begroting in november. Welke verrassing zal het college dan weer voor ons hebben?