Lichte opluchting rond sportboulevard

10 juni 2006

Lichte opluchting rond sportboulevard

VLISSINGEN - De sportboulevard schrappen om Vlissingen financiële ademruimte te geven is niet hardop uitgesproken. Sportclubs zijn opgelucht. Sportwethouder Seijbel heeft dat gevoel zelf nog niet, maar haar collega in Middelburg durft te voorspellen dat het wel losloopt met het ambitieuze plan op Vrijburg.

Tegen de voorjaarsnota dienden raadsleden 53 moties in. Wat de SP voorstelde over de sportboulevard, die te laten voor wat het is en te investeren in de bestaande clubs, kreeg geen bijval in de raad. Van de elf moties die wél werden aanvaard, kunnen twee de sportboulevard in gevaar brengen. De ene komt van het CDA, dat het college vraagt alle gemeenschappelijke regelingen tegen het licht te houden en de ander komt van de Partij Souburg Ritthem, die wil dat alle investeringen die uitstel kunnen velen, worden geschrapt.

„Dat gaan we bekijken“, belooft wethouder van sport C. Seijbel. „Uitstel kan inderdaad voordelig zijn. Je wint financiële ruimte en menskracht. Maar ook het schrappen heeft consequenties. Niet alleen maatschappelijk. Ook financieel. De grond is gekocht en we betalen rente.“

Het afwegen bij de gemeente is begonnen, zegt Seijbel. „In oktober moeten alle consequenties op papier staan. Een maand later mogen raadsleden zich erover uitspreken. Dat duurt nog even. Ik heb er begrip voor dat sportclubs hun geduld beginnen te verliezen. Ik ben zelf immers ook sporter. Maar ze weten ook dat de sportboulevard er pas in 2009 zou komen. Voor hen is er op dit moment dus nog geen wezenlijke verandering.“

In de bijgestelde plannen, corrigeert N. Verhoeven van atletiekvereniging Dynamica. „In de originele plannen niet. Dan zou de sportboulevard er al moeten liggen. Wij voelen ons aan het lijntje gehouden. Negen jaar geleden fuseerden de Middelburgse en Vlissingse clubs om de toenmalige plannenmakers tegemoet te komen en nu ligt er nog niks. Nog langer uitstellen is voor ons niet te doen. De baan in Middelburg is afgekeurd en die in Vlissingen gaat ook niet lang meer mee. Er moet iets gebeuren.“

Touwtjes

Dat vindt ook L. van Brink van de Mixed Hockey Club Vlissingen. „Voor ons raakt de tijd ook op. Het hekwerk wordt provisorisch bij elkaar gehouden. Ons veld gaat nog wel, maar in Middelburg is de situatie ernstig. Het is tijd dat we duidelijkheid krijgen. Dat de sportboulevard niet is afgeketst, daar ben ik opgelucht over. Maar wij willen onderhand antwoord: ja of nee.“

Middelburg heeft al een duidelijke ja laten horen. Sportwethouder A. de Vries denkt dat ook in Vlissingen te horen. „Daar is niks gezegd over de sportboulevard. Dan ga ik ervan uit dat onze afspraak blijft staan. Ik heb er begrip voor dat Vlissingen in een moeilijke situatie verkeert. Het is alleen jammer dat het zo lang duurt. Maar als de Vlissingse raad net zo slim is als de onze, zegt die in november ja.“

door Wendy van den Hurk {PZC}