SP start petitie voor behoud van de Piek

27 maart 2021

SP start petitie voor behoud van de Piek

Foto: SPVlissingen / rechtenvrije foto's

SP START PETITIE VOOR BEHOUD VAN DE PIEK. Opnieuw wordt het voortbestaan van poppodium De Piek bedreigd door de gemeente. Nadat in de afgelopen 10 jaar De Piek meerdere malen is gered, is het dit jaar weer nodig om in actie te komen. Om de Piek te behouden start de Vlissingse afdeling van de SP een petitie via deze link te ondertekenen: De Piek moet blijven

De Piek, gestart als overnachtingsplaats voor jongeren eind jaren zestig van de vorige eeuw, is in de tijd daarna uitgegroeid tot een bruisend jongerencentrum, waar ook popconcerten georganiseerd werden, en worden. De laatste jaren wordt de Piek gerund door een groot aantal enthousiaste vrijwilligers. Zij hebben het pand van binnen voor een groot deel zelf opgeknapt, en organiseren een groot aantal activiteiten. Zelfs in deze moeilijke coronaperiode slagen zij erin om het publiek te vermaken door onlineconcerten te organiseren. Desondanks heeft de gemeente besloten per 1 september het huurcontract te beëindigen.

Foto: de Piek / rechtenvrije foto's

Olga Penraat, afdelingsvoorzitter van de SP in Vlissingen maakt zich ernstig zorgen om de toekomst van De Piek. ‘Al een halve eeuw is De Piek een begrip in Vlissingen. In onze ogen is het meer dan een popodium. Dit is dé plek waar jonge talenten zichzelf kunnen ontwikkelen en letterlijk in de spotlights zetten. Willen we echt dat zo’n plek verdwijnt uit onze stad?’.

Ondanks vele pogingen is er door de gemeente en vrijwilligers geen nieuwe en tevens geschikte locatie gevonden voor De Piek. Om De Piek te behouden in het pand aan de Hellebardierstraat is de SP een online petitie gestart. ‘We vragen iedereen in Vlissingen, en daarbuiten die het met ons eens is de petitie te tekenen. Het mag niet zo zijn dat De Piek na 50 jaar zal verdwijnen.’ Aldus Penraat.

De online petitie is te vinden op De Piek moet blijven!