SP STEUNT FERM VERZET TEGEN ANTI-HOMODOCUMENT

7 januari 2019

SP STEUNT FERM VERZET TEGEN ANTI-HOMODOCUMENT

Foto: SP

Zeeuwse politici hebben iedereen opgeroepen zich resoluut uit te spreken tegen de zogenaamde Nashville-verklaring, een document dat homoseksualiteit afwijst. Daartoe is maandag een pamflet verspreid. Dat is ondertekend door vijf politieke partijen, waaronder de SP. Andere initiatiefnemers zijn PvdA, D66, GroenLinks en 50Plus. Verwacht wordt dat nog meer politieke partijen volgen.

In Nederland is de Nashville-verklaring ondertekend door zo´n 250 fundamentalistische christenen, onder wie SGP-leider Kees van der Staaij. Ze noemen homoseksualiteit in strijd met ´Gods heilige bedoelingen´ en keren zich tegen ieder huwelijk dat niet is gesloten tussen man en vrouw. Ze verklaren ook dat genezing mogelijk is van homosekuele gevoelens.

Dat is regelrecht in strijd met de Nederlandse Grondwet en het VN-verdrag over de rechten van de mens. Die verbieden dit soort vormen van discriminatie van homoseksuelen, lesbiënnes, intersexuelen, biseksuelen of transgenders.

,,Voor de SP is iedereen gelijkwaardig. Het kan niet zo zijn dat orthodoxe predikanten en politici kunnen denken dat voor hen de grondwet niet geldt.``, zegt Ger van Unen, fractieleider van de SP in de Zeeuwse Staten. Ze wijst er ook op dat Zeeland vorig jaar in de Staten is uitgeroepen tot regenboogprovincie. Dat betekent dat iedereen in Zeeland even welkom is, ongeacht seksuele geaardheid.

Reacties

Dat hele Nashvilledocument is natuurlijk te gek voor woorden maar typisch Amerikaans! Ze hebben er in Nederland een 'aangepast' exemplaar van gemaakt dat door grote groepen gereformeerden met warmte ontvangen werd. Nu is er met die lui al meer dan 100 jaar SGP over dit bijbelse gedoe niet te praten en nu krijgen ze weer enorm veel publiciteit. Mijn idee is om ze gewoon in hun sop gaar te laten koken en er verder geen aandacht aan te schenken. We kunnen anders wel aan de gang blijven. Ook de Islam, Hindoeïsme, Boeddhisten en Chinezen kunnen er wat van op gebied van discriminatie...….