Weer gaat Zeeuwse werkgelegenheid verloren

Weer gaat Zeeuwse werkgelegenheid verloren

Foto: PZC / Delta Middelburg, PZC

Weer gaat Zeeuwse werkgelegenheid verloren. Met dank aan VVD en PvdA

Sjaak Rijkse: "Ondanks dat er in Vlissingen en Middelburg SP-moties zijn aangenomen om de splitsingswet niet uit te voeren en zodoende veel banen voor Zeeland te behouden, vinden de regeringspartijen dat de splitsing van Delta moet ".

Het SP-amendement van Eric Smaling om dit te voorkomen, haalde geen meerderheid in de 2e kamer. Dus VVD en PvdA in Den Haag vinden verlies van werkgelegenheid niet erg. Zelfs met de wetenschap dat er al veel banen verloren zijn gegaan in Zeeland, denk aan Thermphos, Zalco, Philip Morris, Neckermann, Philips, die failliet gegaan of verhuisd zijn.

In de social media zie je vaak reacties als “Oh, dan wordt het goedkoper” en “Die mensen deden dus niets.”. Denk je nu werkelijk als een echt commercieel bedrijf de energietak van Delta overneemt, dat de stroom goedkoper wordt? Nee dus!

En de banen gaan naar een hoofdkantoor elders, mogelijk zelfs naar het buitenland. Het werk is en blijft bestaan. Het wordt alleen op een andere locatie gedaan. De Delta-mensen werkten echt wel hard en worden binnen afzienbare tijd werkloos en dan kan de gemeenschap er voor opdraaien. Onnodig!

"Welke rol de Zeeuwse nieuwsbedrijven hierin spelen, weet ik niet. Maar noch over de moties, noch over het amendement heb ik iets vernomen in deze media" aldus raadslid Sjaak Rijkse. Komt het omdat ze werkgelegenheid niet belangrijk genoeg vinden of omdat het van de SP afkomstig is. "Ik denk het laatste, want er werd over het hele gebeuren wel uitgebreid bericht", meent Sjaak Rijkse.

Sjaak Rijkse
Fractievoorzitter SP Vlissingen