FIJNE FEESTDAGEN EN EEN STRIJDBAAR 2015

28 december 2014

FIJNE FEESTDAGEN EN EEN STRIJDBAAR 2015

DE TERUG- EN VOORUITBLIK. Er is weer al een jaar voorbij. Na de voor ons zo succesvol verlopen verkiezingscampagne was de zetelwinst groot, verdubbeling van 2 naar 4 zetels in de gemeenteraad. Tegen de landelijke trent in haalde de SP de grootste winst, krompen de lokale partijen iets en haalde de grootste 'vriend-' partij van dit kabinet slechts een beperkte winst. De SP werd dan ook uitgenodigd deel te nemen aan de besprekingen voor een coalitie. We zijn daar open en constructief in gegaan.

Het gevolg was een akkoord en een college waar we tevreden over waren en zijn. Het college van burgemeester en wethouders is een hecht team gebleken. En het meebesturen heeft zich in deze korte tijd al uitbetaald. De minima hebben we buiten de grote bezuinigingen en lastenverzwaring kunnen houden, de tegenprestatie wordt in Vlissingen niet meer verlangd en ons belangrijkste punt, de art.12 status is aangevraagd, vrijwel unaniem gesteund door de gemeenteraad. Niet dat het iets is om trots op te zijn, maar wel iets dat we als eersten durfden te erkennen. Ook is er een vangnet gemaakt voor mensen die heel erg in nood komen.

Helaas zijn we weinig zichtbaar geweest op straat dit jaar. Het vormen van een nieuw bestuur, te weinig menskracht waren enkele van de redenen. We zullen beterschap tonen door het nieuwe jaar in te gaan met een aantal campagnes, waarvan de eerste 'Er is genoeg voor iedereen!' is.

Daarna volgen de nu belangrijke Provinciale Staten verkiezingen, omdat daarmee ook een andere samenstelling volgt van de 1e Kamer. We hopen op een zelfde uitslag als begin dit jaar, zodat het kabinet Rutte naar huis kan worden gestuurd. Dat zou een groot succes zijn.

Punten van aandacht en zorg zijn er ook de komende tijd. De decentralisatie start komend jaar. Daar kunnen grote problemen om de hoek liggen. En om de zwakkeren in de samenleving een beter uitzicht op de toekomst te geven zal heel moeilijk worden, door de slechte situatie waarin Vlissingen zit. Het streven naar een beter minimabeleid zal een zware opgave worden. Maar we zullen ons uiterste best doen ook hier stappen te maken.

De SP-fractie wenst iedereen een succesvol en vooral gezond 2015.