Baas in eigen buidel

17 september 2014

Baas in eigen buidel

In het kader van de bezuinigingen en lastenverzwaringen, die worden voorgesteld in de zomernota, waaronder de inkrimping met 15% van de gemeentelijke organisatie, die ook voortvloeien uit een door de toenmalige raad aangenomen motie van vorig jaar november, hadden we een motie voorbereid om uit solidariteit eveneens 15% te bezuinigen op onze raadsvergoeding. Een ruim boven modale vergoeding voor ongeschoold werk, werk dat wel voortvloeit uit de gedrevenheid om er een zo menselijk mogelijke samenleving van te maken, maar die niet met zulke exorbitante bedragen beloond dient te worden.

Er zijn veel meer mensen die zich inzetten voor een betere samenleving en daar vaak geen enkele financiële beloning voor krijgen. Dat geeft een groot gevoel van ongelijkheid. Vandaar het idee om een motie in te dienen om deze ongelijkheid wat minder groot te maken. Echter blijkt dat per 1 juli van dit jaar de wetgeving is aangepast en de gemeentes niet meer per verordening hun eigen raadsvergoeding mogen verlagen. Met dank aan een vertegenwoordiger van de regentenpartij bij uitstek, minister Plasterk.