SP Aktie ‘Thuiszorg is geen liefdadigheid’

6 november 2013

SP Aktie ‘Thuiszorg is geen liefdadigheid’

Actie thuiszorg

Op zaterdag 31 augustus voerde de SP aktie tegen de bezuinigingen in de thuiszorg (zie onder). De aktie was te doen in het Vlissingse centrum op de hoek Walstraat – Lange Zelke (vlakbij een landelijk bekende winkel). Het winkelend publiek werd door de SP leden aangesproken en daarbij werd gevraagd of zij het al dan niet eens zijn met de bezuinigingen in de thuiszorg. Indien de desbetreffende persoon het niet eens was met die bezuinigingen, kon deze een handtekening zetten om dit nog eens te duidelijk te onderstrepen. De handtekening werd deze keer niet geschreven op papier maar, om in de sfeer te blijven, op de bekende gele schoonmaakdoekjes. En, ook toepasselijk, de schoonmaakdoekjes werden opgehangen aan een paar waslijnen, duidelijk zichtbaar voor het winkelend publiek.

Er was veel belangstelling voor de actie (mede door het zonnige weer was er die dag veel winkelend publiek). Gezien het aantal van ruim 300 verzamelde handtekeningen, was het duidelijk dat een groot aantal personen onze aktie steunde en het zeer zeker niet eens is met de bezuinigingen in de thuiszorg. Sterker nog, een aantal personen schreef, behalve zijn handtekening, nog een begeleidend tekstje op het doekje. En die teksten logen er absoluut niet om! Personen die de handtekening wilden zetten, werden achteraf ‘beloond’ met een schuursponsje in de vorm van de bekende SP tomaat (over een paar jaar een gewild collectors item…). Het viel ons op dat er zoveel mensen betrokken zijn bij de thuiszorg: niet alleen spraken wij met personen die thuiszorg ontvangen en personen die werken in de thuiszorg, maar ook jonge mensen die een studie volgen op dit gebied. Wij kunnen ons dus wel voorstellen dat al die mensen zich ernstig zorgen maken over die bezuinigingen!

Al met al was de actie een groot succes te noemen!!!
Op de dag van de SP aktie in het Vlissingse centrum, werden er overigens in een paar andere plaatsen in Zeeland soortgelijke SP akties gehouden.