Declaratiecultuur college verziekt

2 september 2013

Declaratiecultuur college verziekt

Uit het rapport Bonnetjes Onderzoek B&W Vlissingen is af te leiden dat sinds de komst van René Roep en Jacques Damen de declaratiecultuur op het stadhuis veranderd is. “Voorheen was er een soberdere cultuur voor de declaraties van collegeleden, nadien raakte deze cultuur verziekt” aldus Sem Stroosnijder van de SP. Uit het rapport valt af te leiden dat vanaf 2010 het aantal declaraties voor representatie kosten toenam, daarnaast kwam er een kentering in de wijze van declareren. “Vooral in 2013 werden rekeningen minder vaak zelf betaald, maar gefactureerd via de gemeente”.

College zat fout met bestuurlijke toets

Ook is uit het rapport af te leiden dat de invoering van de bestuurlijke toets op de declaraties niet volgens de juiste procedures is verlopen. “Buiten het feit dat de burgemeester zelf deze bestuurlijke toets heeft doorgedrukt, hebben de andere collegeleden hier geen vraagtekens bij gesteld.” Dat de bestuurlijke toets vervolgens onzorgvuldig is uitgevoerd door de burgemeester blijkt al uit een eerste discutabele declaratie door Jacques Damen. “Op 8 augustus 2011 declareert Damen zowel kilometers van Vlissingen naar zijn huis in Leersum, als van Vlissingen naar Den Haag en terug. Een reis die hij onmogelijk heeft kunnen maken die dag.” Aldus Sem Stroosnijder.

Raadsvergadering 5 september

De SP beraadt zich op het rapport en de mogelijkheden die er zijn om als gemeenteraad in te grijpen. ”Wij zullen donderdag een standpunt innemen over de declaraties en toekomst van het college van B&W, maar niet voordat alles binnen de fractie besproken is en alle opties gewogen zijn”.