College stuurt eigen wethouder naar huis!

8 maart 2012

College stuurt eigen wethouder naar huis!

Tijdens de raadsvergadering van 8 Maart hebben de collegepartijen LPV, VVD en CDA, een motie van wantrouwen ingediend tegen PvdA wethouder Piet Polderman. Het argument voor het wegsturen van wethouder Polderman was het solistisch opereren van zijn kant. De SP was volkomen verrast door deze motie van wantrouwen en vind dat hiermee de drie collegepartijen onzorgvuldig en eenzijdig gehandeld hebben.
Het aftreden van wethouder Polderman, hoewel spijtig, is het gevolg van een gebrek aan communicatie en vertrouwen tussen alle collegepartijen.

De SP is van mening dat wethouder Polderman in het verleden slordig geopereerd heeft in verschillende dossiers waaronder het scheldekwartier. Toen de wethouder in November van 2011 zijn herijking van het scheldekwartier presenteerde waren er vanuit de vier collegepartijen weinig punten van kritiek te horen. Zelfs toen de wethouder op basis van de herijking 10 miljoen euro afschreef op de grondexploitatie, waren er weinig tegengeluiden van de vier collegepartijen. De wethouder nu weg sturen vanwege slecht functioneren, is naar onze mening het gevolg van een vertrouwensbreuk tussen de PvdA en de andere drie collegepartijen.
De SP ziet andere wethouders ook worstelen met lastige dossiers en is het vaak niet eens met de keuzes die door het college gemaakt worden. Maar waarom is er dan geen motie van wantrouwen tegen deze wethouders? Dat is voor ons vanavond niet duidelijk geworden en daarom hebben wij tegen de motie van wantrouwen gestemd.
Wij willen ons niet laten misbruiken om een interne vertrouwenskwestie van het college op deze manier op te lossen.