Kamervragen SP over extrra ambulance op Walcheren

12 februari 2009

Kamervragen SP over extrra ambulance op Walcheren

Kamervragen van de leden Van Gerven en De Roos en Langkamp (allen SP) over de extra ambulance voor Walcheren aan de minister van VWS

1.Wat is uw reactie op het artikel “De gehele dag staat een ambulance voor zomerhuisje 31.”
2.Is het niet ondoelmatig en onverstandig om een permanentstandplaats te realiseren op een locatie waar maximaal 20 zwangere vrouwen per jaar bevallen?
3.Kunt u aangeven waarom in strijd met de afspraken niet met de verloskundigen op Walcheren is overlegd over de meest wenselijke standplaats van de extra ambulance voor Walcheren?
4.Wilt u uw toezegging gestand doen en antwoord geven op de vraag of aan de door de werkgroep verloskunde gestelde randvoorwaarden zoals een parate ambulance bij het ziekenhuis bij bevallingen, bij concentratie van de verloskunde in Goes wordt voldaan? Welke rol speelt de Inspectie hierin? Zou deze niet als eis de gestelde randvoorwaarden moeten overnemen vanwege veiligheidsaspecten?
5.Waarom wordt - overeenkomstig de wensen van de verloskundigen - vanwege veiligheidsaspecten niet de voorkeur gegeven aan een standplaats bij het ziekenhuis in Vlissingen waar jaarlijks 400-500 Walcherse vrouwen kunnen bevallen onder de hoede van de verloskundigen in het geboortecentrum van het ziekenhuis in Vlissingen?
6.Bent u bereid ervoor zorg te dragen dat de extra ambulance gestationeerd wordt bij het ziekenhuis om de veiligheid van de bevallingen in het ziekenhuis te vergroten? Zo neen, waarom niet?