'Verloskunde terug in ziekenhuis Vlissingen'

8 januari 2009

'Verloskunde terug in ziekenhuis Vlissingen'

SP-Kamerlid Henk van Gerven wil dat Minister Klink (Volksgezondheid) de afdeling verloskunde terugbrengt naar Vlissingen, na een aantal incidenten. Van Gerven: “Het wachten is op de eerste dode. Minister Klink kan en mag zijn handen hier niet van aftrekken en moet dreigende de fusie tegenhouden. Walcheren heeft ook recht op volwaardige zorg voor moeder en kind.”

De Zeeuwse ziekenhuizen zijn al een aantal jaar van plan om te fuseren. Vanaf 1 januari 2009 is de afdeling verloskunde van het ziekenhuis in Vlissingen verhuist naar het ziekenhuis in Goes. Tegen deze verhuizing was en is veel protest onder de bevolking van Walcheren en onder artsen, omdat hierdoor thuis bevallen niet meer mogelijk is op het Zeeuwse eiland. Al binnen vierentwintig uur vonden incidenten plaats met gevaar voor de gezondheid voor het kind. Een vrouw die op medische indicatie niet zonder gynaecoloog mocht bevallen, is in de file bevallen op weg naar het ziekenhuis in Goes.

(Bron: SP.nl - 08-01-2009)