Actie personeel Zorgstroom

20 november 2008

Actie personeel Zorgstroom

Zo'n 50 thuiszorgmedewerkers van Zorgstroom hebben woensdag 19 november actie gevoerd bij het stadskantoor in Middelburg. Ze zijn bang dat ze hun baan kwijtraken.

Na acties op 19 en 20 november in diverse gemeenten in Zeeland zullen personeelsleden van Zorgstroom op 21 november nog actie voeren bij het gemeentehuis in Kapelle (10.00 uur) en in Vlissingen (11.30 uur).

Aan Burgemeester en Wethouders Vlissingen, 20 november 2008.
cc. raadsleden
van de Gemeente Vlissingen.

Onderwerp:
De tarieven van de thuishulpen van Zorgstroom/Ter Weel.

SP en ChristenUnie Vlissingen maken zich ernstig zorgen.

Geacht college,

Zoals bekend vinden er op dit moment diverse acties plaats van thuishulpen van Zorgstroom/Ter Weel.
Maandag 24 november is de sluitingsdatum van de nieuwe aanbestedingsronde voor het huishoudelijk werk. Zorgstroom overweegt zich terug te trekken uit de huishoudelijke zorg.
Volgens directeur Leon Phernambucq zijn de vergoedingen van de gemeenten boven de Westerschelde voor huishoudelijk werk te laag om uit de kosten te komen. Omdat terugtrekken ook grote gevolgen voor de klanten heeft, is aan de medewerkers gevraagd of zij bereid zijn salaris in te leveren. Zo niet, dan komen zij op straat te staan.

De SP en ChristenUnie Vlissingen maken zich hier ernstig zorgen over. De thuishulpen bezoeken vaak jaren dezelfde klanten, zij maken niet alleen schoon, maar hebben ook oog voor de hulpbehoevende mens (zie de brief die u onlangs van medewerkers van Zorgstroom en Ter Weel mocht ontvangen). Het is triest als deze hulpen naar een lagere schaal moeten afzakken; ze zouden eerder een hogere schaal verdienen.

Volgens de vakbonden, die de acties van harte ondersteunen, is Zeeland één van de provincies met het laagste tarief, alleen Zeeuws-Vlaanderen heeft gezorgd voor een goede oplossing voor
alle partijen.
Wij willen u daarom vragen om bij het College van Zorg en Welzijn aan te dringen de sluitingsdatum van 24 november op te schorten tot na het debat in de tweedekamer van 11 december, en nogmaals in overleg te treden met Zorgstroom om tot een aanvaardbare oplossing te komen.

Hoogachtend,

Trix de Roos-Consemulder SP
Coen van Dalen ChristenUnie

Lees meer over de acties op de website van Omroep Zeeland en de PZC.