SP verwerpt plannen ziekenhuisfusie

6 mei 2008

SP verwerpt plannen ziekenhuisfusie

De SP in Midden-Zeeland heeft grote moeite met de gepresenteerde plannen voor de fusie van ziekenuizen in Goes en Vlissingen.

Grote zorgen maakt de SP zich over het ontbreken van spoedeisende hulp op Walcheren, behalve voor de eenvoudige gevallen. Het ziekenhuis in Goes is vanuit de kop van Walcheren moeilijk te bereiken. Bij de SP leeft het schrikbeeld dat een inwoner van Westkapelle of een toerist op het strand van Walcheren hartproblemen krijgt, en niet op tijd in Goes aankomt. Kunnen we straks de Walcherse stranden nog wel veilig voor iedereen als vakantiegebied aanbieden? Diezelfde zorgen heeft de SP om de zorg voor moeder en kind. Terwijl er over het thuisbevallen op Walcheren al zoveel commotie is geweest, verbaast de SP zich erover dat hieraan in de gepresenteerde plannen totaal geen aandacht wordt geschonken.

Zorgen heeft de SP ook over het afstoten van het ziekenhuis in Vlissingen en de positie van het splinternieuwe gebouw van het ZRTI. Het lijkt erop dat hier grote kapitaalvernietiging gaat plaatsvinden. Het personeel gaat onzekere tijden tegemoet en heeft onze steun.

Bij het presenteren van de fusieplannen wordt door de heren Zomers en Simons telkens gewezen op komende verbetering van de kwaliteit. Inwoners van Midden-Zeeland weten dat de huidige ziekenhuizen inderdaad een kwaliteitsimpuls kunnen gebruiken, met bijvoorbeeld plaats 85 en 89 in de AD-ziekenhuizen top 100 scoren de ziekenhuizen bijzonder matig. Maar door twee rammelende organisaties samen te voegen krijg je niet ineens één goede. Schaalvergroting lost zulke problemen niet op, maar vergroot ze.

Zorg moet dicht bij de mensen zijn. Laten we met de menselijke maat twee volwaardige ziekenhuizen in Midden-Zeeland houden, en ze beter maken. Als er niet meer thuis kan worden bevallen, en als op plaatsen in onze provincie het ziekenhuis te ver weg is voor adequate opvang bij hartproblemen, dan betalen we de tol voor de lokroep van schaalvergroting.