Kamer speelt bal naar Zeeland

20 januari 2007

Kamer speelt bal naar Zeeland

In de afgelopen dagen hebben leden van de SP Vlissingen handtekeningen verzameld tegen de concentratie van verloskunde en kindergeneeskunde in het ziekenhuis in Goes.
Vanwege de strekking van het onderstaande PZC artikel, staat de SP Vlissingen komende we(e)k(en) in het centrum van Vlissingen met handtekenlijsten om de actie van de verloskundigen te ondersteunen.

DEN HAAG - In de kwestie van de thuisbevallingen op Walcheren legt de Tweede Kamer de bal weer in Zeeland. De betrokken partijen moeten er samen uitkomen. Pas als dat niet lukt, moet de minister ingrijpen.
Dat betekent dat PvdA en CDA niet op voorhand de concentratie van verloskunde en kindergeneeskunde in Goes uitsluiten, zoals CDA-Kamerlid Omtzigt eerder deze week had aangekondigd. De motie die de partijen gisteravond indienden, en die gesteund wordt door de SP, maakt dat wel heel moeilijk.

Het Ziekenhuis Walcheren en de Oosterscheldeziekenhuizen willen de afdeling gynaecologie en kindergeneeskunde concentreren in Goes.

Volgens de Walcherse verloskundigen worden thuisbevallingen op een deel van Walcheren dan onmogelijk, omdat in noodsituaties niet in 45 minuten een ziekenhuis kan worden bereikt. Daarom zou een complete afdeling kindergeneeskunde in Vlissingen overeind moeten blijven.

De Tweede Kamer eist dat niet. CDA en PvdA konden zich vinden in het antwoord dat minister Hoogervorst (VVD, Volksgezondheid) gisteren gaf op vragen die de Kamerleden Omtzigt en Kant (SP) eerder in het debat hadden gesteld. Zij wilden weten of hij bereid is de concentratie van kindergeneeskunde in Goes tegen te houden.

Concentratie

De minister stelde dat het oplossen van de problemen bij concentratie een taak is van de regionale partijen - de ziekenhuizen, de huisartsen en de verloskundigen. Komen zij er niet uit, of leggen ze een oplossing op tafel waardoor het niet langer mogelijk is binnen 45 minuten het ziekenhuis te bereiken, dán grijpt hij in.

Het ministerie kan dan voorschrijven dat de noodzakelijke zorg toch wordt aangeboden, onder dreiging van een dwangsom of het intrekken van de ziekenhuisvergunning.

Een Kamermeerderheid zal dinsdag vóór een motie van die strekking stemmen, ingediend door CDA en PvdA.

Daarin staat dat volledig moet worden voldaan aan de Wet Toelating Zorginstellingen. Met andere woorden: met de 45-minutennorm mag niet worden gesjoemeld.

Kant kondigde gisteren aan dat ook de SP voor deze motie zal stemmen, hoewel ze die niet ver genoeg vindt gaan. „Als de 45-minutennorm wordt gehaald, gaat de concentratie van afdelingen dus gewoon door.“

Ze kwam zelf met het voorstel om die norm terug te brengen tot 30 minuten. Dat zou de concentratie van gynaecologie en kindergeneeskunde in Goes zeker blokkeren.

Onwaarschijnlijk

Hoewel de Kamer sympathiek staat tegenover een bereikbaarheidsnorm van dertig minuten, is het zeer onwaarschijnlijk dat Kants voorstel dinsdag een meerderheid krijgt.

Omtzigt vond het voorstel van PvdA en CDA, dat de concentratie van de acute kinderzorg in Goes moeilijk maar niet onmogelijk maakt, goed te verdedigen. „Als Kamer kun je niet overal in treden. Wij dwingen nu alle partijen in Zeeland om aan tafel te gaan zitten in een regulier en gestructureerd overleg. In elf provincies loopt dat goed en in Zeeland lukte dat tot dusver niet. Nu kan de regio er zelf op een normale manier uitkomen.“

Maandag reageert Hoogervorst schriftelijk op de voorstellen.

door Ernst Jan Rozendaal {PZC}