Huisjesmelken werkt verloedering in de hand

16 september 2006

Huisjesmelken werkt verloedering in de hand

Vlissingen - Hoezo heeft de gemeente nooit een reden gehad om kamerverhuur in Vlissingen te structuren? Erik van Dilst wist niet wat hij hoorde. "Al zo vaak ben ik bij de gemeente geweest.

Verhage, Walrave en Seijbel hebben mijn betoog over de Rooie Buurt al zo vaak aangehoord. Toen ze nog raadslid waren. Nu ze wethouder zijn, weten ze ineens van niets."
Erik van Dilst is geboren in de Hobeinstraat. Hij woont er nog altijd. Vroeger was het de drukste winkelstraat van Vlissingen, vertelt hij. Daar zat de slagerij, daar de bakker, daar de supermarkt van Vege. Er woonden gezinnen.
Dat is nog wel zo, maar sinds een paar jaar is de samenstelling in de buurt veranderd. Er worden kamers verhuurd.
Van Dilst:"Je ziet het overal in de Rooie Buurt, zoals nu ook in de Kasteelstraat. Vier jaar geleden ben ik al naar de gemeente gegaan. Ik heb tegen de raad gezegd dat er iets moest gebeuren. Overal lagen fietswrakken, ze hingen in de lantaarnpalen, in de Hobeinsteeg lagen uitwerpselen en spuiten."
De drugsoverlast is weg, sommige huizen zijn dichtgetimmerd. "Maar er zijn weer nieuwe huizen klaargemaakt om kamers te verhuren. Dat gebeurt continu. Dan wordt er weer een huis verkocht en hoor je de studenten 's nachts hun spullen verhuizen met een winkelkarretje.Bij mij tegenover zitten vier studentenhuizen naast elkaar. De hele straat telt wel twaalf van die huizen. Op zijn minst."
Net als Marc Slagt en consorten in de Kasteelstraat maakt van Dilst zich met zijn buurtgenoten zorgen om het aanzicht van de Hobeinstraat. "Die huizen worden vaak nauwelijks onderhouden. En al die fietsen, al die bewoners op de stoep. Soms wonen ze met twintigen in zo'n huis."
Van Dilst heeft de notulen van vier jaar geleden goed bewaard. "Kijk", wijst hij, "mevrouw Walrave die in de raadsvergadering van 31 oktober 2002 zegt de situatie in onze buurt te kennen. Mevrouw Seijbel, die daarop reageert. Verhage was erbij. Ze wisten het allemaal. Zouden ze het echt vergeten zijn?"
Trix de Roos van SP in elk geval niet:"De klachten leven nog altijd. De gemeente heeft drugsoverlast aangepakt, maar kamerverhuur is doorgegaan. Huisjesmelkers stoppen zoveel mogelijk mensen in die kamertjes. Al die fietsen, die harde muziek. Daar gaat de buurt op achteruit." Bovendien, inderdaad de buurtsamenstelling verandert.
"In die huizen huren niet alleen studenten een kamer maar ook mensen die niet eens sociale woningbouw kunnen betalen. Dat komt de buurt niet ten goede."

Door Wendy van den Hurk {PZC}

Mondelinge vragen kamerbewoning Schelde- en Kasteelstraat