Evenementen dit jaar vrij van precario

13 mei 2006

Evenementen dit jaar vrij van precario

Steeds meer partijen keren zich tegen het invoeren van extra belasting voor niet-commerciële evenementen in Vlissingen. Het college belooft nu mee te denken, om de lasten van precario te verlichten. In elk geval hoeven organisaties de begroting voor dit jaar nog niet om te gooien.

Tot nu toe moeten alleen commerciële organisaties voor uitstallingen als kraampjes en vuilnisbakken betalen. Het college wil dat rechttrekken en ook niet-commerciële evenementen belasten. Rescue Vlissingen, Small Sail en het Straatfestival schoten direct in de stress. Duizenden euro’s extra konden zij echt niet behappen.

Kiezen
De Lokale Partij Vlissingen toonde zich verontwaardigd. M. Weug benadrukte die boosheid gisteravond nog maar eens tijdens de commissievergadering. “Onze partij heeft de afgelopen dagen al veel organisaties over de vloer gehad. Zij hebben hun evenement voor dit jaar al ver voorbereid. Op extra kosten hebben ze niet gerekend. Bovendien kunnen de meeste dat niet opbrengen. Ze moeten kiezen: of het evenement annuleren, of het naar een andere stad verplaatsen.”

Cultuurwethouder C. Seijbel deed haar best de kou uit de lucht te halen. “Het is beslist niet onze bedoeling om evenementen om zeep te helpen. Maar er ligt wel een opdracht van de raad om alles kostendekkend te houden. En wij willen helder zien wat een evenement kost. Tegelijkertijd realiseren we ons dat de begrotingen voor dit jaar klaar zijn. Dan kunnen wij niet ineens met een extra kostenpost op de proppen komen. Een voorstel is in de maak om 2006 als overgangsjaar te beschouwen en de precario pas volgend jaar in te voeren.”

Kleedje
T. de Roos van de SP zei er niet over uit te kunnen. “En Koninginnedag dan, moeten al die kindertjes geld betalen voor hun kleedje? Is het college niet bang dat onze stad straks geen evenementen meer heeft?”
Het CDA sloot zich aan in de discussie. Wanneer zou dat besluit dan vallen, vroeg R.J. Suurmond zich af. “En geven jullie de gevolgen van de belasting helder weer?”

Precario is niet bedoeld om organisaties hun laatste centen afhandig te maken, zei de cultuurwethouder nog maar eens. “Maar ze maken wel gebruik van de openbare ruimte. Afval opruimen, bijvoorbeeld, kost ons ook een hoop geld. Die precario kunnen we op verschillende manieren invoeren. Een idee is om de subsidie voor een evenement te verhogen. Of organisaties houden vooraf rekening met de extra kosten.”