Sluiting Lidl in het Middengebied

13 november 2018

Sluiting Lidl in het Middengebied

Foto: buurtsuper.eu

In de vorige raadsperiode is de supermarktstructuurvisie aangenomen, waarbij de insteek was om de supermarkten gespreid over de gemeente te houden i.v.m. de leefbaarheid en de instandhouding van de voorzieningen. We hebben destijds ook ruim 600 handtekeningen opgehaald van bezoekers van die supermarkten in de buurten Pauwenburg, Papagaaienburg, binnenstad en het middengebied.

Nu heeft ons het bericht bereikt dat het LIDL-filiaal aan het Pablo Picassoplein de dag voor de opening van het LIDL-filiaal aan de Hermesweg, sluit. Dat vinden wij een slechte zaak. Want in het middengebied wonen veel mensen zonder vervoer, veel ouderen, veel minder valide mensen, die frequent van deze supermarkt gebruik maken.

Als reden wordt gegeven dat de winkel verouderd is, maar enkele jaren geleden is de winkel nog helemaal gerenoveerd. Dat is dus geen steekhoudend argument.

Fractievoorzitter Priscilla Kuipers heeft hier de volgende vragen overgesteld.

1. Is het college op de hoogte van deze ontwikkeling?
  2. Is het college het met ons eens dat deze ontwikkeling een slechte zaak is?
  3. Is het college het met ons eens dat deze ontwikkeling niet strookt met de supermarktvisie?
  4. Was deze ontwikkeling onderdeel van het plan om nieuw te bouwen aan de Hermesweg?
  5. Welke stappen gaat het college nemen om deze ontwikkeling tegen te gaan?
  6. Als het een onomkeerbare ontwikkeling is, gaat het college in gesprek met anderen om deze supermarktlocatie weer in te vullen?
  7. Zijn er bij het college nog meer initiatieven bekend voor centralisatie van supermarkten?