SP congres kiest Ron Meyer als nieuwe partijvoorzitter

29 november 2015

SP congres kiest Ron Meyer als nieuwe partijvoorzitter

Foto: SP / SP.nl

Het XXI SP-congres, dat 28 november in Utrecht bijeen was, heeft uitgebreid stil gestaan bij het vertrek van Jan Marijnissen. Hij was sinds 1988 voorzitter van de SP en kondigde kort voor de zomer zijn vertrek als voorzitter aan. SP-leider Emile Roemer memoreerde de lange strijd die Marijnissen heeft gevoerd om van de SP een grote partij te maken. 'Met opofferingsgezindheid heeft Jan de partij groot gemaakt. Hij stond er als dat nodig was. Jaar in jaar uit. Vele duizenden SP'ers hebben geleerd van zijn analytisch vermogen, politiek inzicht en organisatorisch talent.´

Het is waar dat de SP-leden elkaar daar de waarheid vertelden. Dit was de eerste verkiezing binnen de partij waarvoor zich twee gelijkwaardige kandidaten hadden gemeld. Daardoor kwam een verborgen meningsverschil over de koers van de partij aan de oppervlakte.
Ron Meyer nam het op tegen Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen, die verbreding van de partij wil. De SP moet volgens haar niet alleen de partij van de zorg en sociale zekerheid zijn, maar ook van duurzaamheid en asielopvang. Haar aanhangers voerden op het congres campagne met de slogan 'one man, one woman, one vote'.  Sharon Gesthuizen wil daar verandering in brengen.

Foto: SP Vlissingen

Nu blijkt toch dat de meeste leden hun hoop hebben gevestigd op het activisme dat Meyer meebrengt van de vakbond. Voor Meyer stemden 529 leden en voor zijn uitdager Sharon Gesthuizen 370 leden. Ron Meyer is SP-afdelingsvoorzitter in Heerlen en in het dagelijkse leven ook FNV-bestuurder. Gesthuizen is Tweede Kamerlid. Meyer was voorgedragen door het partijbestuur . Ron Meyer: "Ik hoop dat we straks schouder aan schouder de poorten van deze fabriek verlaten".