Vlissingen wil kustversterking bij Westduin aan landzijde

2 juni 2006

Vlissingen wil kustversterking bij Westduin aan landzijde

VLISSINGEN - De gemeente Vlissingen vindt dat de kustverdediging bij Westduin aan de landzijde moet worden versterkt. De gemeenteraad heeft gisteravond zijn voorkeur uitgesproken voor deze variant. Alleen de Lokale Partij Vlissingen en de SP stemden tegen.

Alle fracties maken zich zorgen over de toezegging van het Rijk dat iedereen die voor de kustversterking moet wijken, gecompenseerd wordt.

,,Dat willen we zwart op wit zien“, zei R. Suurmond van het CDA.

Wethouder M. Walraven benadrukte dat het college alleen onder die voorwaarde meewerkt aan het project Zwakke Schakels. Maar de SP vond dat niet ver genoeg gaan. ,,Het is nu een té vage toezegging van het Rijk“, zei C. Colijn.

Volgens J. Kleinepier van de Lokale Partij Vlissingen laat de financiële positie van de gemeente niet toe dat er voor versterking aan de landzijde wordt gekozen. Vlissingen kan niet het risico lopen dat er toch kosten voor haar rekening komen.

Een groot deel van de fracties benadrukte dat de optie’‘landzijde’ die de komende tijd tot in detail uitgewerkt gaat worden, niet per definitie de uiteindelijke oplossing hoeft te worden. De RPCU vindt dat ook de mogelijkheid van versterking aan de zeezijde open gehouden moet worden. A. Achterhuis van de Partij Souburg Ritthem zei: ,,We willen straks alsnog het gevoel krijgen dat we kunnen kiezen.“

door Miriam van den Broek {PZC}