Vlissingen maakt nog geen keuze

9 juni 2006

Vlissingen maakt nog geen keuze

VLISSINGEN - De financiënwethouder had nog zo gezegd: om het miljoenentekort van Vlissingen moet de raad keuzes maken. Aan het aantal moties op de voorjaarsnota heeft het niet gelegen, maar een concrete lijn voor de stad is gisteravond niet uitgezet.

Het college van Vlissingen legde twee weken terug de voorjaarsnota op tafel. Tot 2010 komt de gemeente 3,1 miljoen euro tekort. Daar sprak de raad zich gisteren over uit in een lange reeks van 53 moties. De meeste haalden het niet. Het SP-plan om alle projecten behalve het Scheldekwartier en het Spaans Kwartier in de koelkast te zetten werd niet omarmd. Het idee van het CDA om een golfbaan in de Spuikom aan te leggen, evenmin. Het proefballonnetje van de Partij Ondernemend Vlissingen om haar hele partijprogramma over te nemen, ook niet.

Maar de naam Dokkershaven laten vallen bij de officiële opening en doorgaan met Scheldekwartier, een motie van de PvdA, dan weer wel. Het plan van die partij en coalitiegenoten CDA en Partij Souburg Ritthem om subsidies voor projecten met betrokken vrijwilligers voorrang te geven, ook. De motie van de ChristenUnie om het kostendekkend tarief voor rioolrecht en afvalstoffen gefaseerd in te voeren en inwoners actief te wijzen op hun recht op kwijtschelding, kreeg eveneens bijval. En dat geldt ook voor het inkomensafhankelijk maken van gehandicaptenvervoer, een idee van de SP.

De raad steunde het idee van de LPV om te onderzoeken of meer te verdienen valt aan Zeeland Seaports. Van de coalitiepartijen moeten stichtingen en instellingen binnen hun budget blijven, van het CDA moet het college alle gemeenschappelijke regelingen tegen het licht houden, van de Partij Souburg Ritthem mogen alle investeringen die uitstel kunnen velen geschrapt worden, de VVD wil geen korting op maatschappelijke opvang en de SP wil onderzoek naar besparing op softwarelicenties. Al deze moties zijn aanvaard.

Niemand heeft het aangedurfd voorstellen te doen om grote projecten als de Kenniswerf of de sportboulevard te schrappen. Of Vlissingen nu een toeristische, economische, sociale, sportieve of veilige onderwijsstad wordt, is nog steeds niet duidelijk.

Dat geeft niet, zegt financiënwethouder C. Seijbel. „Het had inderdaad een hoog abstractieniveau. Maar dan is de raad kennelijk nog niet zover. We moeten ook reëel blijven. Wellicht dat het volgend jaar wel lukt. Dat is niet te laat. Het nadenken is in elk geval begonnen.“

Blij is Seijbel met de opdracht om alle investeringen nog eens tegen het licht te houden. „Dat kan financiële lucht geven.“

De raad koos er zelf voor om alle moties in één avond te behandelen, gisteravond dus. Een tweede avond, die was gepland voor aanstaande dinsdag, vervalt daarmee.

door Wendy van den Hurk {PZC}