Gemeente Vlissingen maakt werk van amendement speelruimteplan fractie SP

3 juni 2006

Gemeente Vlissingen maakt werk van amendement speelruimteplan fractie SP

De gemeente Vlissingen maakt werk van een beter speelruimteplan. Het door de SP fractie ingediende amendement t.a.v. speelruimte voor kinderen is in de raadsvergadering van 30 maart aangenomen.

De SP fractie stelt dat het college bij elk nieuw te ontwikkelen project 3% (de NUSO-norm) van de beschikbare ruimte te reserveren voor kinderen, aangegeven het belang in te zien van de noodzaak van een goede aanpak van speeltoestellen en speelruimte.

Vlissingen wil beter speelplan

door Miriam van den Broek {PZC}

*VLISSINGEN - Wekelijks komt bij de gemeente Vlissingen wel een verzoek binnen voor een extra skatebaan of een nieuw speeltoestel. Om goed te kunnen bepalen wat echt nodig is, werkt de gemeente aan een speelruimteplan. Vlissingen heeft inwoners gevraagd mee te denken.*

„Voorheen bekeken we de aanvraag voor een wipkip of een ander toestel altijd zonder dat we een goed totaaloverzicht hadden“, vertelt Marja Plugge van de gemeente Vlissingen. „We hadden nooit goed in beeld of de toestellen aansloten bij de leeftijd van de kinderen in de buurt. Ook ontbrak een overzicht van de de hoeveelheid speelbare ruimte ten opzichte van de wijk en het aantal kinderen dat er woonde. Omdat we geen basis hadden, was het heel moeilijk een goed advies te geven op een aanvraag.“

Die basis ligt er inmiddels in de vorm van een rapport van Nuso, de landelijke organisatie voor speeltuinwerk en jeugdrecreatie. Die heeft vorig jaar alles geïnventariseerd. Daaruit bleek dat er in Vlissingen, Ritthem en Oost-Souburg veel speelplekken zijn, maar dat het evenwicht zoek is. „In sommige wijken zijn veel speelterreinen en in andere, zoals het centrum, veel te weinig. Ook zijn er plaatsen waar wel een groot voetbalveld is, maar waar toestellen voor de allerkleinste kinderen ontbreken“, aldus Plugge. „In het rapport van Nuso wordt geadviseerd speellocaties te maken die geschikt zijn voor meerdere leeftijdsgroepen.“

Om vast te kunnen stellen waar de komende tijd de prioriteiten moeten liggen, zijn inwoners van de verschillende wijken uitgenodigd om te komen praten over wensen en behoeften. Een aantal bijeenkomsten heeft inmiddels plaatsgevonden. Die voor Paauwenburg, Oost-Souburg en Ritthem vinden de komende twee weken plaats. Ouders met kinderen tot acht jaar, hebben naast de uitnodiging een enquête ontvangen over wat zij in hun buurt het liefste willen hebben aan speelgelegenheden. Dat formulier kan tot 16 juni worden teruggestuurd.

„Na de zomer hopen we aan de hand van die gegevens een concreet plan van aanpak te hebben“, zegt Plugge. „Daarna gaan we terug de wijken in om de inwoners te laten zien wat er is uitgekomen en wat we gaan doen.“

Aangehouden SP amendement speelruimte aangenomen