Verbazing over miljoenentekort

22 mei 2006

Verbazing over miljoenentekort

door Wendy van den Hurk {PZC}
VLISSINGEN - Een bijkomend tekort van 5,3 miljoen euro gaat er bij de meeste raadsleden niet in. De een is net zo erg geschrokken als financiënwethouder Seijbel, de ander zag het al wel aankomen. Over een oplossing zijn de meningen wel erg verdeeld.

Eigenlijk ging de vraag van de ChristenUnie over het stopzetten van subsidie aan de Mikke. Maar het antwoord van financiënwethouder C. Seijbel draaide donderdagavond toe naar het extra tekort van 5,3 miljoen euro, dat Vlissingen nu weer heeft overvallen.
Vandaar dat de stad het écht rustig aan moet gaan doen, wilde de wethouder maar zeggen. Veel reacties kwamen er niet. Iedereen stond als het ware perplex. Raadsleden keken elkaar verbijsterd aan: hadden ze dit nou goed verstaan?

Kapot

W. Hirdes van de Lokale Partij Vlissingen behoefde geen herhaling. Sterker nog: hij had het liever helemaal niet gehoord. „Ik ben er gewoon kapot van. Maar het ergste is dat ik het wel zag aankomen. Het kon niet anders. In 2004 zaten we al bij elkaar met de raad. Er moest iets gebeuren. Ik snap het niet. Als je een begroting hebt van 125 miljoen, hoe kun je dan toch elf miljoen te kort komen? Ja, door veel te veel geld uit te geven. Al dat geld dat elk jaar naar kunst en cultuur gaat, het Muzeeum, het HKPD. Die honderden ambtenaren. En die elf miljoen in de Kenniswerf, moet dat nou? Ik rij toch ook niet in een Porsche?“

Dupe

De bewoners zullen wel weer de dupe worden, is zijn redenering. „Ik wil dat het college zijn conclusie trekt. Van mij mogen ze nu al weg. Er is niks veranderd. Twee wethouders zijn blijven zitten. Ik zie graag een bewindvoerder komen en anders moet de raad het maar even doen. Maak ons verantwoordelijk. Onze stad moet worden aangepakt. Ik weet het: Den Helder is ook niet alles, Delft evenmin, maar nergens is het zo erg als in Vlissingen.“

Nou, nou, nou, het college opstappen, dat hoeft van M. de Zwarte van het CDA nu ook weer niet. „Maar er moet wel iets veranderen. Gelukkig is de cultuur van ’het komt allemaal wel goed’ nu verdwenen. De stad heeft nooit gekozen wat ze wil zijn. Vlissingen wil alles: bedrijven, studies, noem maar op. Dat kan niet allemaal. Waar we mee bezig zijn, moeten we afmaken, maar tussen die twee grote projecten (Dokkershaven en Kenniswerf, red.) zullen we nu toch echt een keuze moeten maken. We moeten het maar gewoon houden op wonen en festivals.“

Eerst de kraan dicht, dan dweilen, is zijn devies. „En dan alles op een rijtje zetten. Hoe kan het dat onze stad zo weinig winst haalt uit grondexploitatie. Misschien heeft Vlissingen wel te veel grond. Het komt wel goed, al kost het een paar jaar.“

Drie wethouders

De SP voorziet doemscenario’s. „Nu al draait alles om bezuinigen. Straks kan helemaal niks meer“, vreest T. de Roos.
„Op de evenementen moeten we die centen niet verhalen, en op de burger zeker niet. We moeten maar eens ernstig naar de eigen organisatie kijken. Drie wethouders in plaats van vier, bijvoorbeeld. Maar ook naar al die bouwplannen. Er was toch iemand ingesteld om de financiën te onderzoeken? Die kostte ook klauwen met geld. Misschien is het tijd dat Vlissingen onder curatele komt te staan van de provincie. Misschien weten zij het.“

Bij de PvdA weten ze het ook niet. H. de Haas vindt dat hij beter eerst de voorjaarsnota kan afwachten, voordat hij conclusies trekt.
„Want tot nu toe mis ik elke onderbouwing. Iedereen denkt het zijne, maar ik ben toch wel erg benieuwd naar de echte oorzaak. Als die inderdaad van buiten komt, kunnen we moeilijk de zittende bestuursleden ervan de schuld geven.“