Vrouwencollege wil helder zijn

16 maart 2006

Vrouwencollege wil helder zijn

door Wendy van den Hurk {PZC}

VLISSINGEN - Vlissingen is eruit, als eerste van Walcheren: de stad heeft een nieuw college. De grootste partij, de PvdA, heeft ervoor gekozen om de komende vier jaar met het CDA en, die andere winnaar, de Partij Souburg Ritthem door het leven te gaan.

Op dinsdagavond had de PvdA de raadsverkiezingen gewonnen en op woensdagavond gingen de sociaal-democraten al met andere partijen praten. Iedereen was uitgenodigd. De dagen erna kwamen de Partij Souburg Ritthem, de Lokale Partij Vlissingen, het CDA, de VVD en de SP nog eens terug voor een onderhandeling. Immers, ook zij haalden tenminste drie zetels. De partij van de dorpen had er zelfs vijf.

„Het lag dus voor de hand dat we als eerste met hen gingen praten“, vertelt Ellie Walrave, lijsttrekker van de PvdA. „Dat was een erg openhartig gesprek. Net als met de andere partijen.“

Zoals het CDA. Want al was die partij het niet altijd met de PvdA eens, en vice versa, ze lagen wel redelijk op een lijn. „Natuurlijk hebben we in het verleden wel eens aanvaringen gehad over de wijze van besturen, maar die partij heeft wel een uiterst doelgerichte stijl. Precies zoals wij willen. En die partij heeft een heel brede visie. Daar liep het bij de SP op spaak. Die hebben principes die ze niet willen loslaten.“

De WCT, welzijnsgebouwen die te koop komen te staan en een minimabeleid waar 30.000 euro van afgekalfd wordt. Daar wil de SP inderdaad niet aan, zegt fractievoorzitter Trix de Roos. „We hebben vrij aardig met de PvdA gesproken, maar die verschillen voelde iedereen gelijk al. Natuurlijk zijn wij bereid water bij de wijn te doen. Maar die moet dan wel rood blijven. Geen rose en zeker geen witte.“

Samenwerken met de VVD had volgens Walrave programmatisch wel gekund, maar niet als het om de fractie gaat. „Die is erg dualistisch georiënteerd. Je moet ook kijken naar de kwaliteit van de mensen. Bovendien, als je naar getallen kijkt, is het CDA toch de derde partij.“

Jammer, zegt VVD’er Marianne Reinders. „We hadden het graag gedaan. Maar ze zullen wel zo hun argumenten hebben. Het is niet dat we totaal van mening verschillen. Dat is ook niet logisch, aangezien we al jarenlang goed samenwerken.“

Lokale partij

De Lokale Partij Vlissingen is niet vergeten; ook met hen is gesproken. „Heel serieus zelfs. Ze hadden een goede wethouder, al zeg ik het zelf. Maar die hadden toch een smallere inzet.“

Eerder zei de Partij Souburg Ritthem liever niet zonder de LPV in het college te stappen. De partijen waren immers een lijstverbinding aangegaan. „Maar dat was puur om zetels binnen te halen“, zegt Maaike Walraven nu. „Nu komt het aan op inhoud.“

Haar partij heeft als belangrijk partijpunt het opknappen van de Souburgse straten. Krijgt dat nu ook prioriteit in dit college? „Daar is geen extra geld voor, is al eens gezegd. En we zitten nu eenmaal in een keurslijf. Kan het niet, dan kan het niet.“

Begrotingstekort

Het nieuwe college dat de stad moet besturen, bestaat uit vier vrouwen. De PvdA levert de huidige wethouders Ellie Walrave en Tineke Verhage. De Partij Souburg Ritthem heeft Maaike Walraven naar voren geschoven en het CDA doet dat met Conny Seijbel. Wie wat gaat doen, zeggen ze nog niet te weten. Walrave laat wel doorschemeren dat het logisch is dat zij en haar partijgenoot hun posten behouden. „Anders zou het kapitaalvernietiging zijn. Wat we wel kwijt willen is dat we de komende jaren vooral helder willen zijn. Helder in verantwoording, in onze doelen, in politiek debat en in het bewaken van ons budget.“

Sluitend

Want daar valt nog wat werk te verzetten, had het vorige college al besloten. Alleen, een begrotingstekort mag je het niet meer noemen. „Onze begroting is sluitend“, verdedigt Walrave. „wat ons staat te doen, is die onder controle houden. En niet doorgaan met waar we mee bezig waren.“